ATELIER AVANT AUSTRIA
Andreas Weixler - Se-Lien Chuang
http://avant.mur.at

real-time/non real-time ELECTRONIC MUSIC Festival Basel
17. Juni 2005, 22.30 im Bahnhof für Neue Musik



Trilogie für Pi und für Io


Teil 1
für Pi von Andreas Weixler
8-Kanal Computerkomposition, realisiert im TU-Studio Berlin 2004/05

Teil 2
Interlude for Pi and for Io
audiovisuelle interaktive Improvisation

Se-Lien Chuang: arco-piano, visuals, Max/msp/Jitter
Andreas Weixler: Mehrkanal Echtzeit-Granularsysnthese, Max/msp/Jitter

Teil 3
für Io von Se-Lien Chuang
8-Kanal Computerkomposition, realisiert im TU-Studio Berlin 2004/05





Mit freundlicher Unterstützung des Österreichischen Kulturforums in Bern und dem österreichischen Bundeskanzleramt, Sektion Kunst

BKA Österreich



Trilogie für Pi und für Io


für Pi
ist eine elektroakustische Mehrkanalkomposition, die sich einer ursprünglichen Thematik der Musik widmet, dem Ausdruck, Stillen und Erwecken von Emotion.
Der Titel zeigt die persönliche Involvierung des Komponisten und das Bedürfnis der Artikulation in Klängen wo Worte verstummen.
Das Werk wurde 2004/2005 im Elektronischen Studio der TU-Berlin realisiert.


Interlude for Pi and for Io
audiovisuelle interaktive Improvisation

Se-Lien Chuang: arco-piano, visuals, Max/msp/Jitter
Andreas Weixler: Mehrkanal Echtzeit-Granularsysnthese, Max/msp/Jitter

Bruchstücke von Erinnerungen (sowohl von Mensch als auch von Computer) generieren eine Synästhesie zwischen Klängen und Bildern. Die Klänge eines arco piano, eines mit Bogenhaarbündeln gestrichenen Konzertflügels dient als Interface in einem audiovisuellen interaktiven Konzert der Generierung von Bildern und Prozessen.
Zeitgleich fügt eine Mehrkanal-Granularsynthese kleinste Klangpartikel der Instrumentalklänge zu einem beständig veränderlichen Klangfluss aus Tonhöhen, Zeitdauern und Positionen im elektroakustischen Raum zusammen.
Die musikalischen und visuellen Komponenten interagieren und beeinflussen sich gegenseitig um zu einem einzigartigen synästhetischen Kunstwerk einer Improvisation zu verschmelzen.


für Io
ausgehend von Instrumental-Klängen als Thematik setzt sich Io mit elektroakustischer Mehrkanal-Kompositionsästhetik auseinander. Das Stück wurde 2004/2005 im Elektronischen Studio der TU Berlin realisiert.



URL
Weixler-Chuang/Atelier Avant Austria
http://avant.mur.at

Werkbeschreibung
http://avant.mur.at/works/pi_io/




Andreas Weixler
Born 1963 in Graz Austria, composer, media artist, and lecturer with a special emphasis in contemporary instrumental composition, computer music and audio visual interactivity.

http://avant.mur.at/weixler

* education

study of composition and music theory at the University of Music and Dramatic Arts in Graz, Austria. with Andrzej Dobrowolski, Younghi Pagh-Paan, diploma with Beat Furrer 1995,
specializing in computer music in workshops and artist in residence in Austria, Germany, England, France und Japan 1993-2005,
studies and production at the University of in Birmingham and University of East Anglia, Norwich (1996) und Sheffield University Sound Studio (SUSS, 1999), England, Institute of Electronic Music Graz (1989-99), Austria, Studio for Advanced Music and Media Technology of Bruckner-Conservatory, Linz (1995-1998), Austria, special research in computer music and audiovisual interactive arts in Japan at the Nagoya City University (2000-2001), Electronic Studio of the Technical University of Berlin (2004/2005).

* performances
concerts, performances and lectures in Austria, Germany, Swiss, France, Belgium, Netherlands, Italy, CSFR, Russia, Canada, Columbia, Brasil, China, Taiwan, Japan, South-Corea and USA.
since 1981 running Atelier Avant Austria, Studio for contemporary composition, computer music & media arts together with Se-Lien Chuang. http://avant.mur.at
recent projects: 2005 vnm festival Garz , Ultraschall Berlin, 2004 Logos Foundation, Gent Belgium, JSEM 04 concert Sumida Triphony Hall, Tokio 2004, SICMF 03 Seoul International Computer Music Festival, South Corea, 2003 kryptonale 9 Festival Berlin/Germany, 2003 Busan International Digital Technology Music Festival Busan/ South Corea, ISEA 02 International Symposium on Electronic art (Nagoya, Japan), Laval Virtual 01(France), Experimental Intermedia 00 (NYC, USA), SIBGRAPI 2000 Video Festival/Gramado-RS, Brazil

* teaching
since 2004 lecturer at the University of Arts in Linz, Institute of Media, interface cultures for hybrid projects / Max Msp Jitter
since 1997 lecturer at Bruckner-University (former conservatory) Linz, Austria for music- & media technology
2003/04 Guest Professor at TNCA, Tainan National College of The Arts, Taiwan for music engineering
1998 lecturer at the Institute for Musicology at the University in Graz/Austria for acousmatic & net-music
1992-99 lecturer at the Institute of Electronic Music IEM at the University of Music and Performing Arts in Graz (KUG), Austria 
International lectures in computer music, composition and media arts (Austria, Germany, Japan, Taiwan, South-Corea a.o).

* management
1995-2005 member of the directors board of the Austrian Society for Electroacoustic Music


Chuang Se-Lien

composer, pianist and media artist
1965 born in Taiwan, since 1991 residence in Austria

http://avant.mur.at/chuang

training

2005 diploma in composition (Beat Furrer) at the University for Music and Dramatic Arts in Graz/Austria;
1999 diploma with distinction in Music and Media Technology at Studio for Advanced Music and Media Technology (Adelhard Roidinger, Karlheinz Essl) at Bruckner-Conservatory Linz/Austria;
scholarship in Silicon Graphics Studio at WIFI/ Graz/ Styria;1996 piano-diploma in IGP (Instrumental-Education Department, Walter Groppen-berger) at the University of Music and Dramatic Arts in Graz;study of electro-acoustic music at the Institute of Electroacoustic and Experimental Music (Tamas Ungvary, Wolfgang Musil) Vienna/Austria;

activities
(selection)
*v:nm Festival Graz 2005
*Ultraschall Festival für Neue Musik 2005 - Berlin/Deutschland
*Logos Tetrahedron 2004 - live electronic music and video Gent/Belgium
*JSEM concert 2004 -Japanese Society of Electronic Music, Tokyo/Japan
*2003 k r y p t o n a l e 9 Festival Berlin/Germany
*2003 Busan International Digital Technology Music Festival Busan/ South Corea
*2003 “Ruheraum” exhibition by the City of Innsbruck of celebrating the 75th anniversary of the
Nordkettenbahn funicular system which is in the Tyrolean Alps/Austria
*SICMF 2002/03 –Seoul International Computer Music Festival Seoul/South Corea
*ISEA 2002 – the 11th International Symposium on Electronic Art Nagoya/Japan, selection for
performance and video
*artport 2001 - MEDIASELECT 2001 Meandering Look - PreISEA Program, Nagoya/Japan
*Laval Virtual and VRIC (Virtual International Conference), France ´01
*Experimental Intermedia NYC ´00
*concert New International Community of Electroacoustic Music (NICE)/Amsterdam, Netherland '00
*SIBGRAPI 2000 Video Festival/Gramado-RS, Brazil
*6th international festival in computer music of Pusan Eletronic Music Association Performance,
South-Korea ´00


2003/04 lecturer in computer visual communication at Tainan National College of the Arts,
Department of Applied Music /Taiwan
2000/01 research project in computer music und audio-visual arts in Nagoya City Universiy/Japan
2003 commission of composition by city museum Innsbruck/Austria; promotion of
composition by Kunst Sektion BKA/Austria and SKE Fonds
2000 commission of composition by Styria Government 2000; commission of composition by
AsianCultureLink for the Taiwanese ensemble CFMW/Taiwan

diverse performances and study-stays in Europe, Asia, South- and North America.